Kalla fakta!

Det måste vara det mest vinklade programet som jag någonsin sett! Uscha!
kunde inte låta bli att kommentera det jag sett på tv4.se/kallafakta. Det lät såhär!



Jag är praktisk taget född och uppvuxen på en travbana och har jobbat och haft praktik i diverse proffs- och amatörstall och jag kan säga att jag aldrig någonsin varken hört om eller sett någon andvända grisfösare!
Det förekommer säkert men det är nog väldigt sällan!
Det finns rötägg i travsporten precis som i alla andra sporter!
Trav är en fantastisk sport där du har ett samspel mellan människa, häst och fart som du inte kan få någon annan starns om det sköts på rätt sätt.

I programmet lät det som att alla runt i kring hästen bara bryr sig om alla pengar som hästen kanske kommer springa in, vart fanns alla hästskötare som jobbar för skitlöner hos dessa tränare och ser till att alla hästarna pysslas om och har det bra? det var ingen som pratade med dom?

Om nu dessa veterinärer känner sig så beklämda av att få se hästarna under så kort tid innan start så måste dom ha glömt bort att dom får begära hur många extra provstarter dom vill, dom får även gå runt i stallarna före och innan start och se till att hästarna har det bra. Jag har själv nästan aldrig sett en veterinär komma ut till stallarna och kolla 10-15 hästar i munnarna efter loppet? Eftersom denna veterinär nu visste att flertalet av alla hästar som startar har skador i munnen så ska ju han gå och kolla det, är det så har han ju all rätt att ge dessa hästar startförbud!
Har han inte tid så får han väl begära mer tid!
Vågar han inte det får han väl skaffa nytt jobb!

En häst som har ont i munnen går inte att köra!

Angående att förbjuda spö i loppen.
Jag tror inte att det kommer hjälpa speciellt mycket, tittar man på vårat grannland norge där det är förbjudet att köra med spö i tävling.
Där håller man hästarna "heta och tokiga" för att man inte kan mana på dom i loppen och får dom istället sitta och vråldra hästarna i munnen, då borde man väl få mer skador i munnen på hästarna, eller?
Sen så slår man istället med tömmarna och rycker dom i munnen för att få dom att springa fortare.
Svaret tror jag är att helt enkelt skärpa straffen för dessa kuskar som är lite för "spökåta".

Nej jag tycker det är synd att hela travsverige ska få lida för att några inte sköter sig! givetvis ska dom som inte gör det klämmas åt och det ordentligt, det är levande djur vi håller på med och det är vårat ansvar att dom har det bra!


// Anna

30 november 2008 kl 20:38

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0