Publikstatistik och inavlade hundar

Jag var ju som sagt i luskartagen häromdagen och letade publikstatistik för travbanorna runt om i sverige.
Vilken chock jag fick när jag till slut fick se denna statistik. Solänget hade minst antal besökare uppdelat på antalet travdagar i HELA SVERIGE under 2008! Personligen tycker jag att det är skamligt, av örnsköldsvik och Solänget.
Vi har alltså ca 55 284 invånare i örnsköldsvik och vi kan inte ens få över 1000 personer att gå på travet. Vi måste ju göra något fel, väldigt fel.
2006 var det bara Lycksele och Boden som hade färre besökare.
2007 var det bara någon bygdetravbana vid namn Hagfors som hade färre, dom körde EN travdag på hela året, Solänget körde 21st.
2008 var vi sämst i hela landet inklusive bygdetravsbanorna.
Frågan man ställer sig då är: Hur kunde det bli såhär fel?
Visst man kan skylla på alla ATG-ombud och möjligheten att spela genom datorn. Men vad är det då som gör att andra banor har hyfsat med publik?
Dom problem vi har på våran travbana tror jag är.
1. Miljön, hela anläggningen är relativt skruttig, lite målafärg och dekorationer tror jag skulle göra underverk. Även toaletter borde fräschas upp. Försöka få en lite bättre stämmning helt enkelt.
2. Maten, folk förväntar sig att det ska finnas ätbar mat till en hyfsat kostnad att köpa när dom går på trav. Fullt förståerligt med tanke på att en travdag ändå kan sträcka sig i fyra timmar och då behöver man oftast något i magen. 99: - för en dagens är inte OK enligt mina mått mätt iaf. 55: - för en hamburgare (utan sallad, lök och andra saker man kan tänkas vilja ha på, endast dressing, ketchup och senap)med dricka 33cl. 15: - för en korv med bröd, tycker ni att det är rimliga priser på en travbana? Det tycker iaf inte jag. Sen behöver man lite fler valmöjligheter än två alternativ, lägg till en hamburgetallrik på menyn så blir nog dom flesta nöjda.
Sen är det ingen som förväntar sig jättelyxig mat när dom går på trav, om dom inte sitter uppe i "finresturangen" då.
3. Barnen, eftersom hela familjen oftast följer med på travet så behöver vi nog underhålla barnen på något sätt. Jag tror inte att så många barn har tålamod att sitta och titta på hästar springa runt runt i 4 timmar. Det räcker nog med lite enkla lösningar som bilder att måla, en film som rullar och lite annat pyssel. Såg igår att vi har byggt en "lekkammare" eller vad man ska säga, perfekt! Sen är ju aldrig ponnyridning och dyl fel det heller!
4. Reklam, och nu menar jag utöver alla affischer och sådant. Dom är superbra men vi behöver nog något mer. Man kanske skulle ha någon slags följetång-tävling med något riktigt fint pris i potten, en resa till Frankrike eller något i den stilen som man kan köra hela sommaren.
Vi skulle kunna utnyttja tandemvagnen mycket, mycket mer. Varför inte ha en sådan tävling varje tävlingsdag där priset är att få leda en defilering och köra en provstart men någon av kuskarna.
Man kanske kan erbjuda folk "grupprabatter". T.ex om ni kommer ett gäng på 10st så får ni program och en öl.
Hästägare för en dag, få prova på hur det känns att äga häst som startar.
Sen går det inte att undkomma att den absolut bästa reklamen är djungeltelegrafen, alltså ryktesvägen. Får Solänget ett bra rykte igen så kommer det automatiskt komma mera folk.
5. Generationsskifte. Tragiskt nog så har många av dom gamla trotjänarna gått i graven och på något sätt måste vi locka hit fler ungdomar. Dagens ungdom är nog tyvärr väldigt svår att locka och jag har inga bra idéer på hur vi ska lyckas med det.

Om ALLA aktiva som faktiskt bryr sig om ifall våran bana är kvar eller inte hjälps åt och tar tag i det här så tror jag att vi kan lösa det. För dom kan inte lägga ner en bana med en hel stad bakom sig?





Det var tänkt att jag skulle skriva lite om sönderavlade hundar också men min hjärna blev lite slut på av att sitta här ensam och brainstorma för mig själv. Det kommer kanske i morgon.


So Long Suckers!

Kommentarer
Postat av: Johanna

hm, sorgligt men sant. å frågan e om nån komma göra nå åt de :S

2009-03-31 @ 08:32:48
URL: http://johannann.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag håller med och är beredd att jobba för det!

2009-03-31 @ 12:52:13
URL: http://mariasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Sofia L

Jag håller med!

2009-04-01 @ 20:10:55
URL: http://sofiaalindmark.blogg.se/
Postat av: Josefin

Föll det på din lott att fixa mer folk till travet? ;) Men du har riktigt bra idéer, varför inte fixa ett "kuddrum" som på mcdonalds åt ungarna? eller bollhav?! Och sen mer lära att spela på trav saker? Vf inte ordna ett gemensamt årskort på Hockeyn OCH travet, eftersom dessa oftast är olika årstider i ö-vik.. dom överlappar varandra en del.. Men i huvudsak är ju hockey på vintern och travet på sommaren.. Och detta kort ska inte vara mycket dyrare än ett vanligt årskort! Sen kan dom som ha ett sådant kort få ta med sig en person till halva priset på travet..? Samtidigt som travet är kan travskolan ha någon "Prova på hur det är att gå på Travskola" På så sätt kanske även få mer barn/ungdomar att bli intresserade sen har du ett naturligt generationsbyte.. Haha, nu blev det mkt av allt möjligt.. ;)

2009-04-04 @ 08:51:33
URL: http://joas.blogg.se/
Postat av: Anna!

roligt att det är några som håller med mig!! (josse vi måste höras och utveckla lite mer idéer).

Jag har faktiskt tagit kontakt med Sekris om iaf mina idéer och dom ska ta upp det på nästa personalmöte.

För jag kan säga att nu slipper dom inte mig på det här området iaf! om jag så ska mejlbomba dom med idéer varje dag:P

2009-04-05 @ 21:01:26
URL: http://annabrandell.blogg.se/
Postat av: Cattiz

Meen, din töra bloggare.. När kommeru fylla på egentligen?

2009-04-06 @ 23:38:20
URL: http://cattizstattin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0