Diskussioner på dagisnivå.

För en gångs skull fick vi idag igång en diskussion på lektionstid! Tro mig detta händer inte varje dag då de flesta bara sitter av tiden på skolan(inklusive jag).
Ämnet var iaf Tryck och åsiktsfrihet, jätteintressant tycker jag!
Det hela började med att Mathilda praktiskt taget skrek: Vi har ingen jävla åsiktsfrihet i sverige!
Läraren svarade: jaha, vadådå?
Mathilda: Ja jag vet en snubbe som inte fick ha sverigetröja på sig i skolan, då tyckte dom att det var bättre att han gick utan tröja!
Läraren: Men då var det ju skolans egna regler, det finns ingen lag som säger att du inte får ha en tröja med svenska flaggan på.
Mathilda: JA men han fick ju inte ha tröjan på sig!
Läraren: Typ samma mening som tidigare,
Jag tror läraren sa samma sak fem gånger innan det gick in i nöthjärnan!
Sen kläcker louis ur sig den otroligt smarta bidraget till diskussionen: Ja men man får ju inte säga negerboll!
Läraren: jo det får du, det finns ingen lag mot det heller. Självklart kan folk bli kränkta men det finns ingen lag mot det.
Louis: Ja men varför får inte vi säga negerboll men dom får säga vitlök?!
Jag: Men hör du fan inte vad hon säger?! du får säga negerboll om du vill!
Läraren fortsatte berätta och snart kommer vi in på tryckfrihet.
Läraren berättar om att ifall tex, ÖA hade tänkt trycka en jätterasistisk artikel i tidningen så kan inte polisen även om dom vet om att artikeln ska tryckas gå in och göra något åt det eftersom vi inte har någon censur i Sverige, självklart får ju den ansvariga utgivaren stå för det denne har tryckt i efterhand ifall det räknas som Tex, hets mot folkgrupp.
Mathilda: Ja men hur fan kunde då en jävla invandrare få skriva i tidningen att det inte var så konstigt att svenska tjejer blev våldtagen för det enda dom ville va att ha sex!
Då bröt jag ihop totalt.
Jag: Men hör du dåligt eller?! Hon(läraren) sa ju nyss att du får skriva vad du vill men då får du ju ta skiten för det sedan också!
Sen vart det helt plötsligt slut på diskussionen:P
Jag var hyfsat nöjd över att ha stängt igen käften på ungjäveln iaf.
Jag förstår inte riktigt vitsen med att diskutera när man ändå inte lyssnar på vad motparten har att säga?
Äh, men dom kan ju fortsätta ha sina dagisdikussioner:P

Peggibajs har varit hos farbror Doktorn idag. Iofs är det en kvinna som är veterinär så det blir väl moster Doktor eller nått.
Hon är nu sprutad i haserna och kotorna bak och vi håller alla tummar och tår att vi har prickat någorlunda rätt!
Jag vill bara ha en lösning på det och även fast det är dyrt så är ju några kortisonsprutor så mycket enklare än om det sitter i huvudet!



So Long Suckers!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0