Gah!

läs detta stycket noga nu! det är taget direkt ur djurskyddlagen:

19 § Djurförsök får äga rum endast under förutsättning
1. att det syfte som avses med verksamheten inte kan uppnås med någon annan tillfredsställande metod utan användning av djur,
2. att så få djur som möjligt används,
3. att verksamheten utformas så att djuren inte utsätts för större lidande än vad som är absolut nödvändigt, och
4. att det vid verksamheten inte används andra djur än sådana som fötts upp för ändamålet. Lag (2005:1226).

Hallå sverige!
vi får inte hålla våra hästar/ boskap i stora hagar med naturliga vind/ väder skydd. Nä vi måste ha ligghallar och byggda vindskydd även om det kanske inte behövs då det finns naturligt i skog och mark.
Men vi får använda djur som försöksdjur så länge vi försöker göra det så drägligt som möjligt för dom även fast vi vet att dom kommer att lida. Bara vi föder upp dom till det syftet (4)!
Personligen så tycker jag att om vi (människan) vill utveckla nya mediciner så kan vi gott testa dom på oss själva! Varför ska dessa djur behöva lida för att  vi vill ha nya mediciner.
Men det jag ändå reagerar starkast på är det sista stycket(4), Varför ska man nu då föda upp djur enbart för det ändamålet? om det nu trots allt ska användas djur till sådana här aktiviteter kan man då inte få tag på djur på annat sätt än att föda upp dom själva? Vad händer med alla djur som föds upp för detta syfte i onödan? Ska dom då dö för att "oj vi råkade föda upp några för många"
Äh jag är inte så insatt så jag ska väl inte säga så mycket men jag reagerade iaf väldigt starkt på vad som står i djurskyddslagen!

SKÄRPNING SVERIGE!


So Long Suckers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0