är dom tokiga!

Nej nu jävlar. här är min kommentar på ponnytrav.ifokus angående att dom har höjt åldersgränsen till 18 år för ponnyhästarna! Helt galet tycket jag!

Länk till tråden: ponnysarna 3-18 år

Nu är jag varken insatt i aveln av russen eller aktiv ponnykusk längre (slutade köra ifjol och har nu ett varmblod).
Men det jag inte förstår är hur allting ska gå ihop som, ni som föder upp russen säger att det är svårt att bli av med russen och att ni måste sälja dom för skitsummor för att över huvud taget bli av med dom(så har jag uppfattat det på andra trådar här på ponnytrav.ifokus och även på gotlandsruss.ifokus).


Om vi nu ska höja åldersgränsen för att kunna avla fram ännu flera russ så kommer det ju bli ett ännu större överskott på russen, speciellt unghästar. Och ännu värre blir det ju om var och varannan som har ett sto väljer att ta föl på den med förhoppning om att kunna sälja.



Sen så är det väl ändå så att vi behöver lite cirkulation på ponnysarna, det är ju inte alla som kan ha en 5-6 ponnysar själva. Och om man räknar 1-2 ponnysar på varje kusk som får tävla tills dom är 18, ja det blir ju inte speciellt många nya ponnysar som kommer in i sporten varje år. och då man som ponnykusk bara får tävla i 17 år(13 om man bara kör russ)sammalagt så är risken att denne köper en ny för att tävla i ett år till ganska liten. Om man nu räknar med att varje kusk inte har så många hästar.


Jag tycker att man överlag ser på tok för mycket gamla och slitna hästar ute på banorna ändå. Och jag tycker att om hästen  ska tävla tills den är över 15 då ska det vara krav på friskintyg eller liknande. Man kan inte alltid lita på tränaransvaret!


Nej det går inte ihop för mig.


Jag har absolut ingen koll på hur det är för shettisarna.


Kommentarer
Postat av: Josefin

vaddå! Nu har jag ju fått till det ;) Det är ju bara den rosa färgen du inte gillar ;) Men ska ändra det när jag lärt mig photoshop! Fast jag fattar inte min header har fungerat tills idag! och jag har inte ändrat någon kodmall!

2009-01-26 @ 09:45:21
URL: http://joas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0